Het aanbod van Wind voor "A" energie is helder en eenvoudig: als klant bent u bij ons zeker van groene, lokale energie aan voordelige prijzen, mét een maatschappelijke meerwaarde. We stellen daarnaast alles in het werk om onze tarieven, administratie en werking zo transparant mogelijk te houden.

Uiteraard kan het zijn dat u nog met vragen blijft zitten. Daarom hebben we hier de meest voorkomende vragen voor u gebundeld. Vindt u alsnog het antwoord op uw vraag niet, stuur ons een e-mail met uw vraag en wij beantwoorden deze zo spoedig mogelijk.

Categoriëen


Klant worden

Wat is een EAN-nummer?

De EAN-code (European Article Numbering) is het identificatienummer van uw elektriciteitsmeter. De code bestaat uit 18 cijfers, waarvan de eerste twee cijfers steeds dezelfde zijn (voor België: 54). U vindt het EAN-nummer terug op de factuur van uw huidige energieleverancier, alsook op uw elektriciteitsmeter.

Verhuist u? Dan kunt u het EAN-nummer voor uw nieuwe woning vragen aan de vorige bewoners of aan de syndicus van het gebouw.  Het EAN-nummer staat vermeld op hun oude energiefacturen.

Indien u uw EAN-nummer niet kan terugvinden, neemt u contact op met uw distributienetbeheerder.

Is overstappen voor een onderneming kosteloos?

Voor ondernemingen met een jaarlijks elektriciteitsverbruik dat hoger ligt dan 50.000 kWh kunnen verbrekingsvergoedingen worden aangerekend. U kijkt best eerst de verbrekingsvergoedingen na in de algemene voorwaarden van uw contract bij uw huidige energieleverancier.

Wanneer geldt het dag- en nachttarief?

Wanneer welk tarief geldig is, hangt af van uw distributienetbeheerder en kan dus per regio verschillen. Algemeen geldt het dagtarief op werkdagen van 6u of 7u ‘s morgens tot 21u of 22u ’s avonds. Op alle andere momenten geldt het nachttarief. Voor de exacte regels in uw regio verwijzen wij naar de websites van Infrax en Eandis.

Over onze producten

Waarom is een digitaal abonnement goedkoper?

Bij een digitaal abonnement (onze "Eco Plus" tarieven) besparen we op papier en administratieve kosten. Door hiervoor te kiezen, spaart u dus het milieu én maakt u geen overbodige kosten. Dit stelt ons immers in staat u zeer lage abonnementskosten aan te rekenen. Uiteraard kunt u voor een communicatie via de post kiezen (onze "Eco Life" tarieven). De hiermee verbonden kosten maken je abonnement wél duurder.

Wat betekent groene energie?

Groene energie is energie die wordt opgewekt uit duurzame of hernieuwbare bronnen zoals wind, zon, water en biomassa. Deze energiebronnen zijn onuitputtelijk. Dit in tegenstelling tot zogenaamde ‘grijze stroom’ die wordt opgewekt in kerncentrales of uit fossiele brandstoffen zoals gas en steenkool. Deze bronnen zijn uitputtelijk, daarenboven zijn hun winning en omzetting schadelijk voor het milieu.

Wat betekent ‘lokale’ energie?

Lokale energie betekent energie die in België wordt opgewekt. Dit in tegenstelling tot energie die wordt opgewekt in andere landen en daarna ingevoerd. Lokale energie is geproduceerd door ondernemingen en mensen van bij ons. Deze werking ondersteunt onze lokale economie én investeert in projecten van eigen bodem.

Over mijn distributienetbeheerder

Wie is mijn distributienetbeheerder?

Wie uw distributienetbeheerder is, is afhankelijk van de regio waar uw aansluiting gevestigd is. U kan deze distributienetbeheerder niet kiezen.

Op de website van de VREG http://www.vreg.be/uw-netbeheerder kan u raadplegen wie uw distributienetbeheerder is.

Wat doet de distributienetbeheerder?

Het beheer van de distributienetten in België en Vlaanderen is in handen van intercommunales waarin verschillende gemeenten samenwerken. Zij zijn verplicht hun net voor iedereen open te stellen aan dezelfde voorwaarden.

Deze netbeheerders beheren, bouwen en onderhouden het distributienet voor elektriciteit en/of aardgas op het grondgebied waarvoor zij aangewezen zijn en vervoeren op vraag van de leverancier de energie tot bij de afnemer. Wie uw netbeheerder is, hangt dus af van uw woonplaats.

Een netbeheerder heeft verschillende taken, waaronder:

  • nieuwe aansluitingen uitvoeren en bestaande aansluitingen aanpassen;
  • elektriciteits- en aardgasmeters plaatsen;
  • de meterstanden opnemen;
  • zijn distributienet ter beschikking stellen aan alle leveranciers die elektriciteit en/of aardgas willen vervoeren;
  • zorgen voor een efficiënt, veilig en betrouwbaar distributienet;
  • budgetmeters plaatsen bij klanten die moeilijkheden hebben om de energierekening te betalen;
  • rationeel energiegebruik aanmoedigen;
  • openbare verlichting voorzien en onderhouden.